ביוש, שיימינג, השמצה: הרבה שמות, לתופעה אחת קשה

שיימינג או ביוש

ביוש, שיימינג, השמצה: הרבה שמות, לתופעה אחת קשה

בשנים האחרונות מדובר רבות על מושג השיימינג באינטרנט. מהי משמעות המושג? השיימינג מוגדר כתופעה של ביוש אדם פרטי או מותג באינטרנט, שם המילה הכתובה יכולה להגיע לתפוצה רחבה של גולשים. בעולם בו כל אחד יכול להתבטא כרצונו באינטרנט, חשוב להציב גבולות ברורים ולדעת כיצד להתמודד עם המציאות החדשה ועם תופעת השיימינג שנוצרה במסגרתה.

שיימינג – היכן זה קורה?

השיימינג יכול להתרחש במספר זירות שונות ברחבי האינטרנט. הזירה הראשונה היא הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, שם הגולשים יכולים בקלות לפרסם את דעתם על נושאים שונים. כך לדוגמא, לקוח שנפגע מחברה מסחרית כלשהיא יכול לפרסם את דעתו השלילית עליה ולהגיע למספר רב של קוראים, מגיבים ואוהדים שיכולים להגדיל את תפוצת הפוסט אף יותר באמצעות שיתופים ותגובות.

זירה נוספת היא הטוקבקים – תגובות הגולשים לכתבות המתפרסמות באתרי אינטרנט שונים, כדוגמת אתרי החדשות המובילים. בין התגובות לכתבות השונות, ניתן למצוא פעמים רבות השמצות כלפי גורמים משלל תחומים, החל מבעלי תפקידים בכירים בממשלה ועד כוכבי תכניות ריאליטי.

זירה שלישית היא אפליקציות המסרים המידיים, במסגרתן ניתן לשלוח הודעות טקסט או תמונה למספר אנשים. כך לדוגמא, ניתן להפיץ מידע על אדם או על חברה במסגרת קבוצת וואטסאפ, אותו חבריה יכולים להעביר הלאה לאנשים נוספים.

שיימינג – השלכות ופתרונות

לשיימינג ישנם מספר ממדים בעייתיים. ראשית, מושא הפרסום לא תמיד יכול להגן על עצמו מפני הפרסום או להגיב עליו בזמן אמת. שנית, עצם הפרסום יכול לגרום למושא הפרסום נזק כלכלי ואף נפשי רב, לא משנה אם מדובר בבית עסק או באדם פרטי. אז מה ניתן לעשות בכדי להתמודד עם תופעת השיימינג בעידן הביטוי החופשי באינטרנט?
אחת הדרכים לטיפול בשיימינג שנעשה כנגד עסקים פרטיים וחברות מסחריות הוא ניהול מוניטין באינטרנט. במסגרת שיטה זו, ניתן לדחוק את האזכורים השליליים למקומות פחות בולטים בתוצאות של מנועי החיפוש. כיצד עושים זאת? למשל באמצעות פרסום תכנים חיוביים רבים על בית העסק בזירות שונות ברחבי האינטרנט, עד שמספרם של האזכורים החיוביים יגבר על מספרם של אלו השליליים.

ישנן דרכי התמודדות נוספות עם תופעת השיימינג, אותה ניתן למנוע מראש, אך גם לתקן את תוצאותיה לאחר מעשה. אם גם לכם נגרם נזק בעקבות שיימינג ברשת, דעו כי מדובר במקרה הפיך, ממנו ניתן לצמוח ולהשתפר. אם נירתם כולנו בכדי להילחם בתופעה, נוכל להתמודד איתה בצורה טובה יותר, ולצמצם את יכולת הפגיעה וגרימת הנזק של חופש הביטוי באינטרנט לאנשים פרטיים ולגופים עסקיים גם יחד.

About the Author