ניהול מוניטין – כך תגנו על התדמית שלכם בעידן השיימינג

שיימינג

ניהול מוניטין – כך תגנו על התדמית שלכם בעידן השיימינג

בשנה האחרונה נכנסה מלה חדשה לדיון הדיגיטלי בישראל ובעולם – שיימינג. מדובר ב-"הרעשה" של הערוצים השונים באינטרנט, מבלוגים ועד רשתות חברתיות עם תוכן שלילי שמכוון כלפי אדם או ארגון. לפעולה כזו יש נטייה לפגוע בבטן הרכה של המוניטין – בתוצאות המובילות שמופיעות כאשר מקלידים את שמו את אותו אדם או ארגון במנוע החיפוש.

"עידן השיימינג" אינו ממש תופעה חדשה; מדובר יותר בהתפתחות של דברים שהיו קיימים ברשת האינטרנט עוד קודם. לפרסום שלילי אודות אדם או חברה היה מאז ומעולם נטייה "להתגלגל" ולמצוא את דרכו לכמה שיותר ערוצים (בפרט אם מדובר באדם ידוע או בחברה גדולה) ולצבור יותר עניין מאשר פרסום חיובי. מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, נוטים לקדם תכנים פופולאריים, וכך מוצאים אותם פרסומים שליליים את דרכם לראש תוצאות החיפוש. החידוש בתופעת השיימינג נובע מכך שמדובר במתקפה מכוונת על המוניטין; העוסקים בה "מפגיזים" את הערוצים השונים בתוכן שלילי.

הדרך להלחם בתופעה זו אינה שונה מניהול מוניטין רגיל. לצד האמצעים המשפטיים המסורתיים – שדורשים השקעה כספית גדולה ונוטים להמשך זמן רב לפני שהבעיה נפתרת, קיימת תמיד האפשרות להגיב בהעלאת תוכן נגדית לערוצים השונים, כאשר הפעם יהיה מדובר בתוכן חיובי.

העלאת תוכן כזו, כאשר היא מתבצעת באופן ובמינון הנכונים, יכולה לדחוק את האזכורים השליליים מחוץ לעמוד הראשי של תוצאות החיפוש. היא אינה מעלימה את האזכורים האלה, אך מחקרים מראים כי דינן של תוצאות המופיעות בעמודים המתקדמים של תוצאות חיפוש זהה למדי – מעטים בודקים תוצאות מעבר לעמודים הראשונים.
כפי שצוין קודם, גם הפצה של תוכן חיובי במטרה להלחם בשיימינג צריכה להתבצע מתוך מחשבה ותכנון. גוגל הוא מנוע חיפוש בעל מנגנונים מתקדמים שמסוגלים לזהות "טקסט זבל" – ניסיון להכניס ביטויים בתוך טקסטים לא קשורים.

תוכן חיובי על אדם או חברה צריך להיות מושקע, ובעל הקשר רלבנטי. אחת הדרכים המובילות ליצירת טקסט כזה היא התמקדות בצד אחר לגמרי, בעל היבטים חיוביים, של הגוף שנתון תחת מתקפה: אם מדובר באדם פרטי, אפשר לקדם תוכן המתמקד בתחביב שלו; אם מדובר בגוף מסחרי, אפשר לקדם תכנים המתמקדים בפעילות קהילתית והתנדבותית בה הוא לוקח חלק.
דבר שאסור לעשות כאשר נלחמים בשיימינג – או במוניטין שליליים באופן כללי – הוא להתייחס באופן ישיר לתכנים השליליים המופצים אודות הצד שנפגע. פעולה כזו רק מקדמת את אותם תכנים שליליים.

חברת A-2-Z מעסיקה מומחים לניהול מוניטין באינטרנט, בעלי ניסיון עשיר בקידום תוכן חיובי ללקוחות פרטיים ועסקיים. אם אתם נופלים קרבן לשיימינג, או מרגישים שהמוניטין הדיגיטלי שלכם שלילי – אנחנו יכולים לעזור לכם!

About the Author